Information, tips och regler till boende

Brf Stengodset 5 är en relativt liten förening om 26 lägenheter, där vi alla hjälps åt. Tillsammans äger och förvaltar vi huset där vi bor, och tillsammans gör vi vårt boende ännu mer trivsamt. Vi hoppas att du/ni kommer att trivas i vår förening – det gör vi!

Här följer information, tips och regler som gäller på Bråvallagatan 5, och som är viktigt att du tar del av:

Namnskylt på dörren
Beslut har fattats att alla i föreningen ska ha likartade namnskyltar på lägenhetsdörrarna, för att ge ett enhetligt och snyggt intryck av trapphuset. I överlåtelseavgiften ingår kostnaden för att beställa en namnskylt. Detta gör man själv på Hallmans Skomakeri, Birkagatan 14. Berätta att du är från vår förening, de har gjort alla våra skyltar och vet hur de ska se ut. Det tar 3–7 dagar att få sin skylt. Du sätter själv upp skylten på din dörr.

Det räcker med efternamn på skylten, men om man har ett vanligt efternamn där risk finns att fler med samma efternamn kan tänkas flytta till föreningen, så bör man även ange sin initial. Två efternamn kan anges på skylten. Båda namnen skall då anges antingen med eller utan förnamnsinitial. Inget helt förnamn skall stå på skylten.

Har man blivit sambo eller av annan anledning vill ändra sin skylt ska man beställa en ny. Uppdatering av namnskylt betalar man själv.

Avgift
Avgiften betalas i förskott den sista dagen varje månad. 

Vår ekonomiska förvaltare Nabo har en portal där alla medlemmar själva kan gå in och titta på sina avgiftsavier mm. Där kan du ändra aviseringsmetod till tex autogiro eller e-faktura. Du hittar portalen och skapar konto här: https://nabo.se/kontakt

Tel Nabo: 010-288 00 27 

För de lägenheter som har balkong eller terrass gör vi en månatlig avsättning för framtida balkongunderhåll.

Ordningsregler
För allas vår trivsel är det viktigt att alla följer regeln om tystnad i huset efter kl. 23.00. Detta gäller både musik/ljud i lägenheten och i trapphuset.

Självklart får man ha fest, men den sedvanliga artigheten att fråga sina grannar om det stör gäller även här. Vi anser också att det är självklart att man accepterar att sänka ljudnivån om någon granne upplever att man stör.

Rökning är förbjuden i alla gemensamma utrymmen, med undantag för vädringsbalkongerna i trapphuset.

Fastighetsskötsel
Fastighetsförvaltningen sköts av Nabo och tillsyn sker varannan vecka för byte av glödlampor etc.

Behöver du felanmäla något i huset gör du det till styrelsen, enklast genom att maila till styrelsen@brfstengodset5.se. Detta för att styrelsen på ett bra sätt ska kunna hålla ihop alla ärenden som gäller huset. Är det akut ringer du självklart direkt! Aktuella telefonnummer inkl journummer för kvällar och helger hittar du nedan samt på anslagstavlan i entrén.

Ärende

Öppettider

Telefon/e-post

Felanmälan

07.00-16.00

010-288 00 26/felanmalan@nabo.se

Jour vardagar

16.00-07.00

010-288 00 26

Jour helger

Dygnet runt

010-288 00 26

Jourutryckning är dyrt och jouren ska därför endast kontaktas vid skada som måste åtgärdas omgående och som är av akut karaktär. Är felet av sådan natur att det kan hanteras som ordinarie felanmälan bör du avvakta. Utryckning kommer att debiteras den boende om denne orsakat felet. 

Generellt gäller att bostadsrättsinnehavaren är ansvarig för, och står för alla kostnader för allt som behöver åtgärdas inne i lägenheten. Föreningen har ansvar för det som är utanför lägenheten och i alla gemensamma utrymmen.

Hushållsopor och matavfall 
Hushållssopor slängs i de 2 yttersta luckorna på sopstationen och matavfall slängs i luckan närmast huset. Hushållssoporna hämtas 2 gånger i veckan, matavfall hämtas 1 gång i veckan. Endast innehållet i kärlen hämtas, så ställ ingenting vid sidan av. Förpackningar för återvinning såsom glas, kartong, plats, metall osv lämnas på närmsta återvinningsstation. Grovsopor ska lämnas in på närmsta återvinningscentral. Här hittar du närmsta återvinningscentral respektive återvinningsstation: http://www.stockholmvattenochavfall.se/avfall-och-atervinning/

Matsorteringspåsar finns att hämta nere i källaren i rummet till vänster om tvättstugan.

Det här sorteras som matavfall
Det är viktigt att rätt saker läggs i påsen för att det ska kunna bli biogas och biogödsel. Regeln är enkel: I matavfallet läggs skal och rester som klassas som mat. Allt annat läggs i den vanliga avfallspåsen eller läggs i förpackningsinsamlingen.

Exempel på matavfall
• Skal och rester av grönsaker och frukt
• Rester av kött, fisk och skaldjur
• Pasta, ris
• Rester av bröd, äggskal
• Teblad, kaffesump. Filter och tepåsar kan också läggas i matavfallet så väl som mindre mängd ofärgat hushållspapper.

Detta kan INTE läggas i matavfallspåsen
• Blöjor/bindor, tvättlappar, bomullstussar
• Damm
• Glasspinnar, ätpinnar
• Jord, krukväxter, snittblommor, trädgårdsavfall
• Kattsand, djurströ
• Snus, aska, stearinljus
• Vinkorkar, kapsyler

Trapphus
Trapphuset städas en gång i veckan.

Givetvis städar du efter dig direkt om du smutsat ner i hiss eller trapphus.

Den som öppnar en balkongdörr i trapphuset är ansvarig för att stänga den. Låt inte dörrarna stå öppna för länge, framförallt inte under vinterhalvåret. Det blir då dyra uppvärmningskostnader för föreningen, och därmed för alla medlemmar.

Dörrmattor placeras innanför lägenhetsdörren. Detta för att uppvisa ett snyggt och enhetligt trapphus, möjliggöra trappstädning samt minimera brandrisken.

Inga soppåsar, skor, barnvagnar etc får ställas i trapphuset. Trapphuset ska vara helt fritt från saker, dels av utrymningsskäl, men också för att hålla det snyggt.

Tvättstuga
Tvättid bokas via appen ”Boka tvättid” eller på bokningstavlan i tvättstugan. Max ett pass går att boka åt gången. Först när din tvättid är passerad kan du boka ett nytt pass. Torkskåp och torktumlare får utnyttjas max 40 minuter efter avslutad tvättid, så att den som tvättar efter dig inte behöver vänta på sin tur. Outnyttjad tvättid är fri först efter 30 minuter.

Appen heter "Boka tvättid" och finns för både Android och iOS (iPhone/ iPad). Du hittar den på Google Play respektive App Store genom att söka efter “Boka tvättid”.

När du installerat appen loggar du in genom att välja hus/förening och knappa in ditt lägenhetsnummer och din kod. I appen kan du själv byta till en personlig kod. Om du glömt bort din kod hör av dig till styrelsen så hjälper vi dig.

Respektera tvättiderna och gör alltid rent efter dig i tvättstugan; sopa och torka golv, rengör maskiner samt rensa filtret i torktumlaren.

Bastu
Även denna bokning görs i appen ”Boka tvättid”. När du använder bastun, lämna den i det skick du vill återfinna den i.

Förråd
Förråd finns i källaren. Pga brandrisken är det viktigt att det inte står saker i gångarna.

Gemensamt utrymme för förvaring av barnvagnar och cyklar finns i källaren.

Gårdar – fram- och baksida
Bakgården är tillgänglig för alla medlemmar. Vill man boka bakgården för exempelvis en fest, är detta möjligt. Även denna bokning görs i appen ”Boka tvättid”.

Föreningen har en gemensam kolgrill som står i källaren, som alla får utnyttja.

På sommaren när vi har trädgårdsmöbler på baksidan ska de lämnas i det skick du vill återfinna dem i, dvs. torka av stolar och bord. 

Cyklar parkeras i cykelställen bredvid sopkärlen. Cyklar får inte parkeras och låsas fast i staketet, detta för att de hindrar sophämtning och gatustädning samt att vi vill ha en fin framsida.  

För din säkerhet
Se alltid till att dörrar i gemensamma utrymmen hålls stängda och låsta så att inte obehöriga kan komma in i trapphus eller källare.

Grannsamverkan råder i fastigheten, vilket betyder att man kan fråga okända personer vad deras ärende är och vem de ska besöka om man tycker det finns anledning att vara misstänksam. Det har varit mycket få inbrott i huset hittills, låt oss alla se till att vi slipper inbrott i framtiden också.

Brandsäkerhet
För både din och grannars säkerhet är det viktigt att du har en fungerande brandvarnare i din lägenhet.

Det är absolut förbjudet att ställa tillhörigheter, som tex cyklar, barnvagnar, skor eller soppåsar utanför lägenhetsdörrarna eller i entrén. Om det börjar brinna och det samtidigt blir strömlöst i trapphuset ska man kunna ta sig ut i ett totalmörker – saker som står i vägen kan utgöra en direkt livsfara vid nödutrymning. Detta kan också hindra ambulanspersonal att ta sig fram i trapphuset om någon behöver hjälp.

Brandsläckare finns utplacerade i källaren, samt på våningsplan 1–4.

Att tänka på i din egen lägenhet
För att husets avloppsrör ska hålla så länge som möjligt är det viktigt att rensa avloppen med jämna mellanrum, eller så snart avrinningen sker långsamt. Var också försiktig med att spola av fett från t.ex. stekpannor rakt ner i slasken, torka av med papper istället. Detta gäller även matrester som även de effektivt proppar igen köksstammarna.

Då el-stammarna i vårt hus inte är dimensionerade för att samtliga lägenheter ska ha elektrisk häll och ugn är det inte möjligt att byta ut befintlig gashäll. Det är av stor vikt att detta efterföljs.

Bostadsrättslagen anger att bostadsrättshavaren inte utan styrelsens tillstånd får utföra åtgärd i lägenheten som innefattar, eller kan komma att innefatta, ingrepp i bärande konstruktion, ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller annan väsentlig förändring. Se mer under avsnittet Ombyggnation/renovering.

Anmäl alltid omedelbart skada på lägenheten eller fastigheten som du inte själv ansvarar för till styrelsen.

Skadedjur/skadeinsekter
Kontakta styrelsen omedelbart vid misstanke om skadedjur eller skadeinsekter antingen i lägenhet eller gemensamma utrymmen. Viktigt är också att vi alla hjälps åt att se till att råttor inte har möjlighet att ta sig in i fastigheten genom att tex lämna dörren mot gård öppen obevakad. Källardörren ska också alltid hållas stängd.

Balkong och terrass
Har din lägenhet balkong eller takterrass är du som lägenhetsinnehavare skyldig att underhålla denna genom renhållning och snöskottning. För lägenheter med takterrass är lägenhetsinnehavaren skyldig att se till att avrinning av dagvatten inte hindras. Trätrall, mattor eller liknande (som förhindrar avrinning) är ej tillåtet på takterrasser.

För att trätrallen på balkongen ska hålla behöver den oljas in med jämna mellanrum. Föreningen tillhandahåller material för detta, men du ansvarar själv för arbetet. 

Blomlådor placeras på insidan av balkongräcket, detta av säkerhetsskäl.

Ombyggnation/renovering
Föreningen är generellt positiv till att medlemmarna förbättrar sina lägenheter genom ombyggnation/renovering. En ombyggnation är dock förknippad med risker för skada på fastigheten, t ex bärande delar, tätskikt i våtutrymmen eller gemensamma stammar. Ombyggnationen får inte heller störa fastighetens gemensamma funktioner. Skador har inträffat tidigare. Bostadsrättslagen anger att bostadsrättshavaren inte utan styrelsens tillstånd får utföra åtgärd i lägenheten som innefattar, eller kan komma att innefatta, ingrepp i bärande konstruktion, ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller annan väsentlig förändring. Du behöver således ansöka om tillstånd innan något som helst arbete får påbörjas. För ytterligare information kring hur detta går till och vad som krävs inför en renovering/ombyggnation se information här på hemsidan.

Tidsramen för styrelsens handläggning är 4-6 veckor från att komplett ansökan lämnats in. Det är därför viktigt att du är ute i god tid.  Det kan bli aktuellt att du bjuds in till nästkommande styrelsemöte för att gå igenom din ansökan.

Andrahandsuthyrning
Kontakta alltid styrelsen via styrelsemailen om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand. Inga uthyrningar får ske utan styrelsens tillstånd. Uthyrning till juridisk person medges ej. För ansökan om uthyrning titta på hemsidan, eller kontakta styrelsen. Föreningen tar ut en avgift i samband med andrahandsuthyrningar som motsvarar tio procent av prisbasbeloppet.

För att upprätthålla ett snyggt och likartat utseende i vårt gemensamma trapphus vill vi inte att det ska finnas uppklistrade handskrivna papperslappar som anger vem som för tillfället bebor en lägenhet. En andrahandsboende får antingen komma överens med lägenhetsinnehavaren att under boendetiden sätta upp en likadan mässingsskylt på dörren, alternativt använda innehavarens namn (skylt) som ”c/o – adress”, eller skriva ut namnet på en märkmaskin.

Om du ska sälja din lägenhet
Meddela styrelsen via styrelsemailen att du tänker sälja din lägenhet. På så sätt kan styrelsen vara beredd på eventuella frågor från mäklare och köpare, samt får en föraning om att det kan bli aktuellt att handlägga en ansökan om nytt medlemskap till föreningen. Detta kommer även underlätta för dig och mäklaren, och gör att försäljningen går snabbt och smidigt.

Information som du/mäklaren behöver hittar ni lättast här på föreningens hemsida under information till säljare.

Styrelsen/föreningen
Den årliga årsstämman hålls oftast i april/maj månad när bokslutet för föregående år är klart. Exakt tidpunkt informeras genom mail eller i brevlådan, samt att lappar sätts upp på anslagstavlan i entrénOm du vill skicka in en fråga eller ett ärende att ta upp på årsstämman måste motionen inkomma senast 1 februari varje år, i enlighet med våra stadgar.

Vi har två städdagar om året, där vi förväntar oss att alla medlemmar deltar. Exakt tidpunkt informeras genom att lappar sätts upp på anslagstavlan i entrén.

Vi har alla valt att bo i en bostadsrättsförening och vet att med detta kommer ansvar, som att tex sitta med i styrelsen. Som i alla föreningar behövs det frivilliga som ställer upp, att ingå i styrelsen är ett viktigt uppdrag som är både kul och utvecklande. Så om du är intresserad av att gå med i styrelsen och bidra till att förvalta vår förening på bästa sätt är du varmt välkommen att höra av dig till styrelsen via styrelsemailen! Omval sker i samband med årsstämman, vilket innebär att det är bra att kontakta styrelsen under första kvartalet varje år om man vill vara med i styrelsen.

Vill du kontakta styrelsen gör du det enklast genom att maila styrelsen@brfstengodset5.se. Namnen på styrelseledamöter hittar du på tavlan i entrén eller här på vår hemsida.

Hur kan styrelsen komma i kontakt med dig?
Styrelsen behöver ha korrekta och uppdaterade kontaktuppgifter till alla i föreningen. Det är framförallt viktigt om något oförutsett händer, såsom en brand eller vattenskada, och vi snabbt behöver komma i kontakt med alla boende och medlemmar i huset. Vänligen maila ditt mobiltelefonnummer och mailadress till styrelsen så snart du flyttat in så att vi vet var vi kan nå dig! Anmäl även förändringar om du t.ex. byter mail eller mobil.

Vid inflytt var vänlig underteckna GDPR- blankett med information om hur föreningen behandlar personuppgifter och lägg den i styrelsens brevlåda i entrén.