Vad gör jag om...

 

  • Jag hör en brandvarnare som tjuter - Försök identifiera vilken lägenhet det tjuter ifrån, knacka på för att undersöka om det är någon hemma. Om ingen öppnar - ring 112!
  • Jag känner röklukt - Försök identifiera vilken lägenhet det kommer ifrån, knacka på för att undersöka om det är någon hemma. Om ingen öppnar - ring 112! Lägg handen försiktigt på dörren och undersök om den är ovanligt varm, är den det så brinner det med största sannolikhet inne i lägenheten. En lägenhet blir övertänd mycket snabbt och andra lägenheter blir ofta rökskadade.
  • Jag känner gaslukt - Ring 112 omedelbart! Utrym huset!
  • Trapphuset är rökfyllt - Ring 112 omedelbart! Om risk för eget liv inte föreligger, försök uppmärksamma så många grannar som möjligt om faran! Lämnar du din lägenhet är det viktigt att du stänger dörren ordentligt samt att du inte låser den. Genom att stänga dörren förhindrar du att elden sprider sig, genom att inte låsa dörren förenklar du för Brandkåren i släckningsarbetet. Det är även bra att stänga alla dörrar i lägenheten eftersom det gör att elden sprider sig långsammare.
  • Vatten droppar från taket i min lägenhet - Knacka på hos grannarna ovanför och undersök varifrån vattnet kommer, försök stoppa läckan. Om personen ifråga inte är hemma, försök få tag i telefonnumret. Kontakta eventuellt en jourrörmokare samt styrelsen och meddela skadan.
  • Vatten rinner ut genom någon annans ytterdörr - Ring 112 varefter du kontaktar någon i styrelsen som hittar till huvudvattenledningen och stänger av den.
  • Tvättmaskin, torktumlare eller torkskåp går sönder - Maila styrelsen som hanterar dessa frågor, sätt sedan upp en lapp som visar att det är felanmält, så att flera personer inte anmäler samma fel.
  • Någon sitter fast i hissen - Ring journumret till det företag som sköter vår hiss, du finner det på anslagstavlan i entrén.
  • Lampan i hissen lyser inte - Maila styrelsen som hanterar dessa frågor, sätt sedan upp en lapp som visar att det är felanmält så att flera personer inte anmäler samma fel.
  • Porten inte stänger sig själv, t ex när det blir kallar på hösten/vintern - Maila styrelsen som hanterar dessa frågor, sätt sedan upp en lapp som visar att det är felanmält så att flera personer inte anmäler samma fel.
  • Det blir strömavbrott i din lägenhet - Kontrollera att dina egna säkringar inte gått, kontakta någon i styrelsen som kan gå och kontrollera fastighetens proppskåp.
  • Värmen slutar fungera - Maila styrelsen som hanterar dessa frågor, sätt sedan upp en lapp som visar att det är felanmält så att flera personer inte anmäler samma fel.
  • Någon granne festar sent och jag inte kan sova - Knacka på och be grannen sänka ljudnivån. Om detta inte sker - ring störningsjouren.
  • Någon granne upprepade gånger stör min sömn och hemfrid - Detta är en mer komplicerad fråga, kontakta styrelsen så hjälper vi dig med lämpligt tillvägagångssätt.